טיפול פליאטיבי 07.04.2021

הערכת המשמעות הקלינית של ספים קליניים במטופלים פליאטיביים

השאלון EORTC QLQ-C15-PAL הדגים סגוליות ורגישות גבוהה בקרב מטופלים פליאטיביים מ-6 מדינות שנות באירופה

חולה פליאטיבי. אילוסטרציה

השאלון EORTC QLQ-C15-PAL הוא גירסה מקוצרת של השאלון הנפוץ - EORTC QLQ-C30. שאלון זה פותח כאמצעי לאמידת הסימפטומים הפונקציונליים של מטופלים המקבלים טיפול פליאטיבי.

מטרת החוקרים במחקר שהתפרסם בכתב העת Journal of Palliative Medicine היתה להבין טוב יותר את הפירוש הקליני של שאלון EORTC QLQ-C15-PAL. בנוסף, להעריך את הרגישות והסגוליות של הספים למשמעות קלינית שפותחו בעבר בעבור שאלון EORTC QLQ-C30, כאשר מיושמים בסקלות של ה- QLQ-C15-PAL. המחקר שבוצע הוא מחקר חתך תצפיתי והמשתתפים בו הם מטופלי סרטן המקבלים טיפולים פליאטיביים שונים.

המטופלים השלימו את שאלון ה- EORTC QLQ-C15-PAL ועיגנו פריטים הקשורים במגבלות, חששות וצורך בעזרה בכל אחד מהדומיינים שכוסו ע"י השאלון. פריטי ה"עוגן" סוכמו בקריטריונים בינאריים לחשיבות קלינית ע"מ לחשב רגישות וסגוליות של הספים לחשיבות קלינית.

בסה"כ השתתפו במחקר 225 מטופלים (גיל חציוני של 64.5). המטופלים גויסו באוסטריה, איטליה, הולנד, פולין, ספרד ואנגליה. הספים לחשיבות קלינית בסקלת   QLQ-C15-PAL הראו חציון רגישות של 0.88 (טווח של 0.82 בעבור הפרעות שינה עד 1.00 בעבור דיספניאה) וטווח חציוני של רגישות של 0.74 (טווח של 0.54 בעבור דיספניאה עד 0.89 בעבור עצירות).

מסקנת החוקרים היתה שהספים הקליניים הראו רגישות גבוהה ובסה"כ גם סגוליות גבוהה בזיהוי של תסמינים קליניים ופונקציונליים משמעותיים באמצעות QLQ-C15-PAL. ספים אלה מתווכים את הפירוש של ציוני EORTC QLQ-C15-PAL בעבודה קלינית יומיומית, כמו גם במחקר קליני.

מקור:

Pilz MJ, Aaronson NK, Arraras JI, Caocci G, Efficace F, Groenvold M, et al. Evaluating the Thresholds for Clinical Importance of the EORTC QLQ-C15-PAL in Patients Receiving Palliative Treatment. J Palliat Med [Internet]. 2021 Mar 1;24(3):397–404. Available from: https://www.liebertpub.com/doi/10.1089/jpm.2020.0159

נושאים קשורים:  מחקרים,  שאלונים פליאטיביים,  טיפול פליאטיבי
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו