דלקת באוזן התיכונה 13.01.2021

הטיפול בכאב עקב דלקת חריפה באוזן התיכונה בילדים

במחקר נמצא כי הניסיון של רופאי משפחה לשפר את הטיפול בכאב בילדים עקב דלקת חריפה באוזן התיכונה עם משככי כאבים לא הניב תוצאות מטיבות

דלקת אוזניים (צילום: אילוסטרציה)

ניהול כאב בדלקת חריפה באוזן התיכונה לעתים קרובות אינו מיטבי, וכך עלול להוביל לחוסר נוחות מיותרת, לביקורים חוזרים אצל רופא המשפחה ולמתן אנטיביוטיקה. מטרת המחקר היתה להעריך את יעילות ההתערבות הרפואית כדי לשפר ניהול כאב בילדים עם דלקת חריפה באוזן התיכונה.

המחקר נערך בהולנד והושוו בו שתי קבוצות: קבוצת התערבות שבה רופאי משפחה קיבלו הדרכה לדון בניהול הכאב עם ילדים בעזרת עלוני מידע והודרכו לרשום מנות פראצטמול בהתאם למשקל המטופלים. במידה שהמטופלים עדיין סבלו מכאבים, הוסף טיפול באיבופרופן; בקבוצה נוספת של רופאי משפחה נתנו אלה טיפול באמצעים רגילים והיוו קבוצת בקרה.

המחקר נערך ב-37 מרכזים (ב-19 מתוכם בוצעה התערבות ו-18 מתוכם היוו בקרה), על 224 ילדים (94 בקבוצת ההתערבות ו-130 בקבוצת הבקרה), בין השנים 2015-2018.

ממוצע הדירוג של כאב האוזניים שנמדד בשתי הקבוצות היה דומה בשלושת הימים הראשונים (4.66 לעומת 4.36), בעוד שהשימוש במשככי כאבים, במיוחד באיבופרופן, היה גבוה יותר בקבוצת ההתערבות. סך המרשמים לאנטיביוטיקה שנופקו במהלך מעקב של 28 ימים היה דומה (0.43 לעומת 0.47). הורים לילדים בקבוצת ההתערבות הראו נטייה גבוהה יותר לבקש ייעוץ חוזר (בממוצע 0.7 לעומת 0.41).

המסקנה ממחקר זה היא שהתערבות במטרה לשפר את ניהול הכאב בדלקת חריפה באוזן התיכונה העלתה את השימוש במשככי כאבים ובמיוחד באיבופרופן, אך לא סיפקה שיפור בתסמינים. בנוסף, ניתנה המלצה לרופאי משפחה לשקול את היתרונות בשימוש באיבופרופן בהתחשב  בתופעות לוואי אפשריות.

מקור:

https://bjgp.org/content/70/699/e684

נושאים קשורים:  מחקרים,  ניהול כאב,  רפואת ילדים,  משככי כאבים,  אנטיביוטיקה,  דלקת אוזן תיכונה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו