טיפול פליאטיבי 18.02.2019

השימוש האונקולוגי בקנאביס ותרופות מבוססות קנבינואידים

סקירת ראיות קליניות לשימוש בקנאביס וקנבינואידים סינתטיים באונקולוגיה על ידי קבוצת רופאים ישראלית

קנאביס רפואי (צילום: אילוסטרציה)
קנאביס רפואי (צילום: אילוסטרציה)

הקנאביס הוא צמח פורח המכיל מרכיבים מגוונים בעלי איכויות פסיכואקטיביות. קנאביס משמש כבר זמן רב למטרות מרפא ופנאי. אישורים רגולטוריים הושגו במגוון רחב של אינדיקציות פליאטיביות וטיפוליות, ובמקרים מסוימים נכללו בהנחיות הטיפול הרגילות.

הרופאים הישראלים תורג'מן ובר סלע מבית החולים רמב"ם והעמק פרסמו סקירה על השימוש האונקולוגי בקנאביס ותרופות מבוססות קנבינואידים.

בסקירה הרופאים מדגישים כי הקנבינואידים מסווגים לפי תת-סוגים טבעיים וסינתטיים ומפרטים את מנגונני הפעולה שלהם. השונות בין המוצרים הזמינים נדונה בהקשר הקליני כולל נתונים על יעילות הטיפול במקרים של בחילות המופיעות בכימותרפיה והקאות, כאבים הקשורים לסרטן, אנורקסיה, נדודי שינה וחרדה.

בנוסף הסקירה נוגעת בהשפעות החיסונית ו-antineoplastic בניסויים פרה קליניים  וקליניים ובמושגים כגון סינרגיזם עם או אופוזיציה לאופני טיפול קונבנציונליים, רצף של מתן טיפול ומינונים, והתאמה בין ממאירות לקנבינואידים. לבסוף, הסקירה מתייחסת לתופעות לוואי, מגבלות בעיצוב ניסויים וחסמים רגולטוריים הקשורים בכך.

חוות דעת מומחה שניתנת על בסיס הסקירה היא שקיימות עדויות מספקות התומכות בשימוש בקנאביס עבור אינדיקציות פליאטיביות באונקולוגיה. עם זאת, המטופלים צריכים להיבחר בקפידה ולקבל תמיכה בהדרכה ומעקב. מחקרים מבטיחים מצביעים על פעילות אנטי-ניאופלסטית חזקה, אך יש לצבור נתונים נוספים לפני שניתן יהיה להסיק מסקנות.

מקור:

Turgeman, Ilit, and Gil Bar-Sela. "Cannabis for cancer–illusion or the tip of an iceberg: a review of the evidence for the use of Cannabis and synthetic cannabinoids in oncology." Expert opinion on investigational drugs (2018): 1-12.

נושאים קשורים:  רפואה פליאטיבית,  מחלות סופניות,  קנאביס,  טיפול תומך,  מדד איכות חיים,  קנבינואידים סינתטיים,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו